- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Chris Moorman
- Toelichting
-
Carrousel 1
- Agenda documenten
Agendapunten
-
20.00
Wat is het onderwerp?
Op grond van de gemeentewet artikel 197 en 198 legt het college verantwoording af over de uitvoering van het beleid middels de jaarstukken en stelt de gemeenteraad de jaarstukken vast.
Wat ging er aan vooraf?
De accountant controleert jaarlijks de jaarrekening, het concept accountantsverslag is toegevoegd aan de stukken. De auditcommissie heeft op 27 mei de jaarstukken en het accountantsverslag besproken. Bij de stukken staat een memo van de auditcommissie en een bericht van de accountant aan de raad. In dit bericht spreekt de accountant over de datum van 15 juli. Er is contact geweest met de accountant hierover aangezien de besluitvorming van de jaarstukken op 8 juli plaatsvindt. De accountant heeft aangegeven dat dit qua planning gaat lukken.
Wat is het doel?
De raad wordt gevraagd de jaarstukken 2024 vast te stellen en de begroting op onderdelen te wijzigen.
De carrousel wordt gevraagd het volgende besluit voor te bereiden:
1. de Jaarstukken 2024 vast te stellen, inclusief:
a. de analyse van de afwijkingen in overeenstemming met het gestelde op de pagina's 164 tot en met 172 van de Jaarstukken 2024;
b. de bestemming van het resultaat in overeenstemming met het gestelde op pagina 172 van de Jaarstukken 2024;
c. het investeringsprogramma in overeenstemming met het gestelde op de pagina's 196 tot en met 201 van de Jaarstukken 2024;
d. de SiSa-bijlage in overeenstemming met het overzicht op de pagina's 203 tot en met 217 van de Jaarstukken 2024;
e. de rechtmatigheidsverantwoording in overeenstemming met het gestelde op de pagina 222 tot en met 223 van de Jaarstukken 2024.
2. de begroting 2025 te wijzigen voor wat betreft:
a. de bestemming van het resultaat in overeenstemming met het gestelde op pagina 172 van de Jaarstukken 2024;
b. de over te brengen restantkredieten en de af te sluiten restantkredieten in overeenstemming met het gestelde op pagina 196 van de Jaarstukken 2024.Bijlagen
-
20.50
Wat is het onderwerp?
De Eerste Bestuursrapportage is de tussenrapportage over het verwachte verloop van de begrotingsuitvoering in 2025. De informatie hiervoor komt voort uit de (management)rapportages van de gemeentelijke organisatie over het eerste kwartaal van 2025, met een doorkijk naar het eind van 2025.
De carrousel wordt gevraagd het volgende besluit voor te bereiden:
1. kennis te nemen van de Eerste bestuursrapportage 2025;
2. budgetten beschikbaar te stellen voor de volgende (nadelige) mutaties in 2025:
A. aframing taakstelling onderuitputting budgetten ad € 700.000 en deze te dekken uit de voordelige mutaties;
B. toevoegingen middelen aan budgetten beschikbaar gesteld via diverse circulaires € 422.000 en deze te dekken uit de algemene uitkering;
C. hogere bijdrage aan GR Sociaal € 2.003.000 en deze gedeeltelijk te dekken uit de rijksbijdrage;
D. kosten verkoop grond en deze te dekken uit de opbrengst verkoop grond;
E. hogere kosten opvang ontheemden € 3.113.000 en deze gedeeltelijk te dekken uit de rijksbijdrage.
3. akkoord te gaan met de stortingen in de reserves voor per saldo € 201.000 en onttrekkingen aan de reserves voor per saldo € 2.000;
4. A. de investeringsbudgetten voor € 6,3 miljoen in 2025 af te ramen en door te schuiven naar 2026 en verdere jaren, zoals vermeld in hoofdstuk 6;
B. de investeringsbudgetten in 2025 te verhogen met € 5,1 miljoen, zoals vermeldt in hoofdstuk 6;
5. in te stemmen met de budgettair neutrale mutaties, zoals vermeldt in hoofdstuk 9, tabel 16;
6. de begroting 2025 dienovereenkomstig te wijzigen.Bijlagen
-
21.20
Wat ging eraan vooraf?
De raad heeft op 14 mei 2024 het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs Zwijndrecht (IHP) 2024-2027 vastgesteld. De aanvraag voor de vestiging van de islamitische basisschool Hilal is hierin opgenomen.
Wat is het doel?
Op grond van de Wet op primair onderwijs alsmede de Verordening voorzieningen huisvesting gemeente Zwijndrecht 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de financiering van de 1e inrichting onderwijsleerpakket (OLP) en meubilair. De raad wordt gevraagd om een investeringsbudget van € 130.000 aan het schoolbestuur SIPOR ter beschikking te stellen voor de aanschaf hiervan; en de kapitaallasten van € 15.600 per jaar, vanaf 2026, ten laste van het geraamde resultaat te brengen en de meerjarenbegroting te wijzigen.
De carrousel wordt gevraagd het volgende besluit voor te bereiden:
1. aan het schoolbestuur SIPOR de vergoeding voor de aanschaf van 1e inrichting onderwijsleerpakket (OLP) en meubilair (ad € 130.000) ter beschikking te stellen;
2. de kapitaallasten ad € 15.600 ingaande 2026 te verwerken in de op te stellen begroting 2026.Bijlagen