- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- L.C.A. (Leon) Anink
- Toelichting
-
Raadsvergadering
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststelling agenda
-
3Vragenhalfuurtje voor raadsleden
-
4Terugkoppeling van het college
-
5Vaststellen van besluitenlijst van 24 juni 2025
-
6Ter besluitvorming: hamerstukken
-
6.a
Dit voorstel is in de carrousel van 24 juni jl. besproken en doorgeleid als hamerstuk naar de raad van 8 juli 2025.
Wat is het onderwerp?
Het deel van de wijk Kort Ambacht, globaal gelegen tussen de Plantageweg, Laan van Nederhoven, Develweg, Anjerstraat, Kort Ambachtlaan en Narcisstraat is in de jaren 60 van de vorige eeuw aangelegd. Dit geldt ook voor de boven- en ondergrondse gemeentelijke infrastructuur zoals wegen, groen en riolering. Op basis van hoe de buitenruimte nu is, en de bereikte financiële en technische afschrijvingstermijn van de riolering, wordt deze wijk grootschalig aangepakt.
Wat ging eraan vooraf?
Op 5 maart 2024 vond een oriëntatieavond plaats, waarin een presentatie werd gegeven over het proces en de wijze waarop de raad betrokken wordt bij het investeringsprogramma voor infrastructuur en riolering. Dit naar aanleiding van het vaststellen van de financiële verordening eind 2023 en de introductie van het groepskrediet in plaats van projectkredieten. Ook heeft het college met de raad afgesproken dat nieuwe type 3 projecten aan de raad worden voorgelegd om projectkaders af te stemmen voordat het voorlopige ontwerpproces begint. Tijdens de oriëntatieavond van 11 maart 2025 bent u geïnformeerd en meegenomen in de processtappen om te komen tot een breed gedragen bovengronds ontwerp.
De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:
1. het schetsontwerp (SO) bovengrondse inrichting van Kort Ambacht fase 1 en 2 vast te stellen en daarmee de Plantageweg in te richten als fietsstraat.
Bijlagen
-
6.b
Dit voorstel is in de carrousel van 24 juni jl. besproken en doorgeleid als hamerstuk naar de raad van 8 juli 2025.
Wat ging eraan vooraf?
De raad heeft op 14 mei 2024 het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs Zwijndrecht (IHP) 2024-2027 vastgesteld. De aanvraag voor de vestiging van de islamitische basisschool Hilal is hierin opgenomen.
Wat is het doel?
Op grond van de Wet op primair onderwijs alsmede de Verordening voorzieningen huisvesting gemeente Zwijndrecht 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de financiering van de 1e inrichting onderwijsleerpakket (OLP) en meubilair. De raad wordt gevraagd om een investeringsbudget van € 130.000 aan het schoolbestuur SIPOR ter beschikking te stellen voor de aanschaf hiervan; en de kapitaallasten van € 15.600 per jaar, vanaf 2026, ten laste van het geraamde resultaat te brengen en de meerjarenbegroting te wijzigen.
De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:
1. aan het schoolbestuur SIPOR de vergoeding voor de aanschaf van 1e inrichting onderwijsleerpakket (OLP) en meubilair (ad € 130.000) ter beschikking te stellen;
2. de kapitaallasten ad € 15.600 ingaande 2026 te verwerken in de op te stellen begroting 2026.Bijlagen
-
6.c
Dit voorstel is in de carrousel van 24 juni jl. besproken en doorgeleid als hamerstuk naar de raad van 8 juli 2025.
Wat is het onderwerp?
De gemeenteraad wordt gevraagd om een zienswijze over de ontwerp programmabegroting 2026 van het Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde in te dienen en kennis te nemen van de concept jaarstukken 2024. Het Algemeen Bestuur van de GR NRIJ neemt de zienswijzen van de deelnemende gemeenten mee in de besluitvorming.
De carrousel wordt gevraagd het volgende besluit voor te bereiden:
1. bijgevoegde zienswijze over de ontwerp programmabegroting 2026 van het Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde in te dienen;
2. kennis te nemen van de concept jaarstukken 2024 van het Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde.Bijlagen
-
7Ter besluitvorming: debatstukken
-
7.a
Dit voorstel is in de carrousel van 24 juni jl. besproken en doorgeleid als debatstuk naar de raad van 8 juli 2025. ABZ overweegt een motie in te dienen over de uitbesteding van het maaien van het gras binnen de gemeente.
Wat is het onderwerp?
De Eerste Bestuursrapportage is de tussenrapportage over het verwachte verloop van de begrotingsuitvoering in 2025. De informatie hiervoor komt voort uit de (management)rapportages van de gemeentelijke organisatie over het eerste kwartaal van 2025, met een doorkijk naar het eind van 2025.
De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:
1. kennis te nemen van de Eerste bestuursrapportage 2025;
2. budgetten beschikbaar te stellen voor de volgende (nadelige) mutaties in 2025:
A. aframing taakstelling onderuitputting budgetten ad € 700.000 en deze te dekken uit de voordelige mutaties;
B. toevoegingen middelen aan budgetten beschikbaar gesteld via diverse circulaires € 422.000 en deze te dekken uit de algemene uitkering;
C. hogere bijdrage aan GR Sociaal € 2.003.000 en deze gedeeltelijk te dekken uit de rijksbijdrage;
D. kosten verkoop grond en deze te dekken uit de opbrengst verkoop grond;
E. hogere kosten opvang ontheemden € 3.113.000 en deze gedeeltelijk te dekken uit de rijksbijdrage.
3. akkoord te gaan met de stortingen in de reserves voor per saldo € 201.000 en onttrekkingen aan de reserves voor per saldo € 2.000;
4. A. de investeringsbudgetten voor € 6,3 miljoen in 2025 af te ramen en door te schuiven naar 2026 en verdere jaren, zoals vermeld in hoofdstuk 6;
B. de investeringsbudgetten in 2025 te verhogen met € 5,1 miljoen, zoals vermeldt in hoofdstuk 6;
5. in te stemmen met de budgettair neutrale mutaties, zoals vermeldt in hoofdstuk 9, tabel 16;
6. de begroting 2025 dienovereenkomstig te wijzigen.Bijlagen
-
7.b
Dit voorstel is in de carrousel van 24 juni jl. besproken en doorgeleid als debatstuk naar de raad van 8 juli 2025. GroenLinks overweegt om een motie of amendement in te dienen om het positieve resultaat waarvan nu voorgesteld wordt om dit in de algemene reserves te storten in een bestemmingsreserve te storten ten behoeve van de bezuinigingen.
Op de stukkenlijst is stuk 25D183 toegevoegd. Dit betreft de jaarstukken in een oogopslag.
Wat is het onderwerp?
Op grond van de gemeentewet artikel 197 en 198 legt het college verantwoording af over de uitvoering van het beleid middels de jaarstukken en stelt de gemeenteraad de jaarstukken vast.
Wat ging er aan vooraf?
De accountant controleert jaarlijks de jaarrekening, het concept accountantsverslag is toegevoegd aan de stukken. De auditcommissie heeft op 27 mei de jaarstukken en het accountantsverslag besproken. Bij de stukken staat een memo van de auditcommissie en een bericht van de accountant aan de raad. In dit bericht spreekt de accountant over de datum van 15 juli. Er is contact geweest met de accountant hierover aangezien de besluitvorming van de jaarstukken op 8 juli plaatsvindt. De accountant heeft aangegeven dat dit qua planning gaat lukken.
Wat is het doel?
De raad wordt gevraagd de jaarstukken 2024 vast te stellen en de begroting op onderdelen te wijzigen.
De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:
1. de Jaarstukken 2024 vast te stellen, inclusief:
a. de analyse van de afwijkingen in overeenstemming met het gestelde op de pagina's 164 tot en met 172 van de Jaarstukken 2024;
b. de bestemming van het resultaat in overeenstemming met het gestelde op pagina 172 van de Jaarstukken 2024;
c. het investeringsprogramma in overeenstemming met het gestelde op de pagina's 196 tot en met 201 van de Jaarstukken 2024;
d. de SiSa-bijlage in overeenstemming met het overzicht op de pagina's 203 tot en met 217 van de Jaarstukken 2024;
e. de rechtmatigheidsverantwoording in overeenstemming met het gestelde op de pagina 222 tot en met 223 van de Jaarstukken 2024.
2. de begroting 2025 te wijzigen voor wat betreft:
a. de bestemming van het resultaat in overeenstemming met het gestelde op pagina 172 van de Jaarstukken 2024;
b. de over te brengen restantkredieten en de af te sluiten restantkredieten in overeenstemming met het gestelde op pagina 196 van de Jaarstukken 2024.Bijlagen
-
7.c
Dit voorstel is in de carrousel van 24 juni jl. besproken en doorgeleid als debatstuk naar de raad van 8 juli 2025. De fracties ZPP en D66 hebben aangegeven mogelijk niet akkoord te gaan met de hotspot coördinator. Daarnaast heeft de VVD aangegeven mogelijk niet akkoord te gaan met de kosten die horen bij het plan van aanpak.
Wat ging eraan vooraf?
De gemeenteraad heeft op 21 januari 2025 de motie ‘lik-op-stuk-afvalbeleid!’ (25M01) aangenomen. Hiermee wordt het college opgeroepen om de krachten te bundelen en als taskforce met onder andere de woningbouwcorporaties, Diverz, Buurtaanpak/Veerkrachtige Buurten en HVC met een plan van aanpak te komen om het bijplaatsen van afval naast afvalcontainers en het dumpen van afval in de openbare ruimte tegen te gaan.
Wat is het onderwerp?
Met dit raadsvoorstel wordt de gemeenteraad gevraagd om het bijgevoegde plan van aanpak ‘Zwijndrecht, samen schoon!’ vast te stellen als beantwoording van de motie.
De impact van het besluit biedt een mix van maatregelen voor lik-op-stuk-afvalbeleid: inzet op gedragsverandering, door toezicht & handhaving, verhoging van de boete bij bijplaatsing door invoering van ‘last onder bestuursdwang’ en participatie, communicatie en coördinatie van stevige samenwerking met partners.
Wat is het doel?
Het beoogd effect is het structureel verminderen van het aantal bijplaatsingen van afval.
De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:
1. akkoord te gaan met het bijgevoegde plan van aanpak ‘Zwijndrecht, samen schoon!’;
2. de opstartkosten in 2025 op te vangen binnen het programma 5 duurzame en veilige leefomgeving;
3. akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van een incidenteel exploitatiebudget van € 180.000 voor 2026 en € 180.000 voor 2027;
4. de financiële consequenties vanaf 2026 te betrekken bij het opstellen van de begroting 2026; 5. de resultaten van 'Zwijndrecht, samen schoon!' te evalueren in Q2 2026 en Q2 2027.Bijlagen
-
8Ter besluitvorming:
-
8.a
Bijlagen
-
8.b
Bijlagen
-
9Rondvraag