Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad (ag) Gemeenteraad

dinsdag 28 oktober 2025

22:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
L.C.A. (Leon) Anink
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Er hebben 3 insprekers zich gemeld:


    • De heer Van den Herik, inz. bewonersparticipatie m.b.t doornplein en in relatie tot laadpalen en leefomgeving.
    • Mevrouw Van Dorst, inz. bewonersparticipatie m.b.t doornplein en in relatie tot laadpalen en leefomgeving.
    • De heer Visser, inz. verkeerssituatie Koninginneweg.
  3. 3
    Vragenhalfuurtje voor raadsleden
  4. 4
    Terugkoppeling van het college
  5. 5

  6. 6

    De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:
    1. Om op grond van artikel 9 lid 3 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en de carrousel van de gemeente Zwijndrecht raadscommissielid de heer N.W. Lubberink met ingang van 28 oktober 2025 ontslag te verlenen.

    Stemming

    Onderwerp
    Ontslag raadscommissielid (25G37)
  7. 7
    Ter besluitvorming: hamerstuk
  8. 7.a

    Dit voorstel is in de carrousel van 7 oktober jl. besproken en doorgeleid als hamerstuk naar de raad van 28 oktober 2025.
    Wat is het onderwerp?
    Het voorstel gaat over het verlenen van een definitieve verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor de bouw van 24 appartementen en herinrichting van de plint met horeca en dienstverlening op het Troelstraplein 1 en 7 en Thorbeckelaan 3. Het plan is in strijd met het bestemmingsplan en wordt behandeld via de uitgebreide afwijkingsprocedure op basis van de Wabo.


    Het plan voert het Retail- en horecabeleid uit (transformatie van verouderde winkel strips), zorgt voor verbreding van het woningaanbod en verbetering van de leefomgeving. Dit is in lijn met het Woonplan Zwijndrecht 2020–2030. Participatie heeft geleid tot concrete aanpassingen in het ontwerp.


    Wat ging eraan vooraf?
    Sinds 2022 is er participatie met bewoners en ondernemers over deze ontwikkeling. Op basis van participatie zijn er diverse aanpassingen in het plan aangebracht. De raad heeft op 17 september 2024 de ontwerpverklaring van geen bedenkingen vastgesteld. De ontwerp-omgevingsvergunning is op 22 mei 2025 afgegeven. De terinzagelegging van de ontwerpstukken voor het indienen van zienswijzen was vanaf 27 mei 2025.


    Wat is het doel?
    De raad wordt gevraagd een verklaring van geen bedenkingen af te geven op basis van artikel 2.27 Wabo. Dit maakt de omgevingsvergunning juridisch-planologisch mogelijk.


    De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:


    1.op grond van artikel 2.27 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) een verklaring van geen bedenkingen te verlenen inzake de omgevingsvergunning ten behoeve van het plan ter plaatse van Troelstraplein 1 en 7 en Thorbeckelaan 3 (2022-269-U) voor de bouw van 24 appartementen, herplaatsing snackbar en kapper (met inachtneming van het gestelde in de ruimtelijke onderbouwing d.d. 01-04-2025 (bijlage 1);
    2. de notitie zienswijzen, zoals opgenomen als bijlage bij dit raadsvoorstel, vast te stellen en daarbij de zienswijzen ontvankelijk en ongegrond te verklaren

    Stemming

    Onderwerp
    Verklaring van geen bedenkingen Troelstraplein 1 (2025-0088034)
  9. 8
    Ter besluitvorming: debatstukken
  10. 8.a

    Het onderwerp is een debatstuk omdat het direct in de raad wordt behandeld. De auditcommissie heeft in haar vergadering van 22 september het Auditplan, de Beleidsnota Rechtmatigheid en Normenkader en het Controleprotocol besproken. De auditcommissie kan zich vinden in de voorliggende stukken en adviseert de raad om het auditplan en de aandachtspunten vast te stellen (zie ook bijgaand memo van de auditcommissie).


    Het controleprotocol en het normenkader (als aanvulling op het auditplan van de accountant) worden jaarlijks geactualiseerd. De beleidsnota Rechtmatigheid houdt verband met de verantwoording van het college over de rechtmatigheid.


    De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:


    1.de Beleidsnota rechtmatigheid vast te stellen;
    2. het Normenkader 2025 vast te stellen;
    3. het Controleprotocol 2025 vast te stellen.

    Stemming

    Onderwerp
    Vaststellen "Beleidsnota rechtmatigheid en normenkader 2025" en "Controle-protocol 2025" (2025-0100579)
  11. 8.b

    Het raadsvoorstel wordt geagendeerd als debatstuk vanwege de directe doorgeleiding naar de raadsvergadering. De auditcommissie heeft in haar vergadering van 22 september het Auditplan, de Beleidsnota Rechtmatigheid en Normenkader en het Controleprotocol besproken. De auditcommissie kan zich vinden in de voorliggende stukken en adviseert de raad om het auditplan en de aandachtspunten vast te stellen (zie ook bijgaand memo van de auditcommissie).


    Wat is het onderwerp?
    In 2023 is de financiële verordening geheel vernieuwd, mede door de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording van het college.


    In het voorjaar van 2025 zijn de landelijke regels hieromtrent gewijzigd, waardoor de verordening moet worden aangepast. Dit voorstel betreft een technische wijziging naar aanleiding van aanpassingen in de landelijke wet- en regelgeving. De wijzigingen gaan over het percentage en de omvangbasis waarmee de verantwoordingsgrens wordt berekend (wanneer de afwijkingen hoger zijn dan de verantwoordingsgrens, moeten de afwijkingen genoemd worden in de rechtmatigheids-verantwoording).
    Voorheen lag het percentage tussen 0 en 3 en bestond de omvangbasis uit de totale lasten en de toevoegingen aan de reserves. Vanaf 2025 geldt een percentage tussen 0 en 2 en worden de toevoegingen aan de reserves niet meer meegeteld in de omvangbasis. De verantwoordingsgrens is dus voortaan een percentage tussen 0 en 2 vermenigvuldigd met de totale lasten.


    De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:


    1. de verordening tot wijziging van de Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Zwijndrecht 2023, eerste wijziging vast te stellen.

    Stemming

    Onderwerp
    Wijzigingsverordening Financiële verordening gemeente Zwijndrecht (2025-0100580)
  12. 8.c

    Het raadsvoorstel wordt geagendeerd als debatstuk vanwege de directe doorgeleiding naar de raadsvergadering. De auditcommissie heeft in haar vergadering van 22 september het Auditplan, de Beleidsnota Rechtmatigheid en Normenkader en het Controleprotocol besproken. De auditcommissie kan zich vinden in de voorliggende stukken en adviseert de raad om het auditplan en de aandachtspunten vast te stellen (zie ook bijgaand memo van de auditcommissie).


    Jaarlijks wordt het Auditplan door de accountant opgesteld en door de gemeenteraad vastgesteld.


    De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:


    1. Het auditplan 2025 vast te stellen, met daarin de volgende aandachtspunten:
    • Informatiebehoefte van auditcommissie en gemeenteraad;
    • Resultaten risicomanagement en weerbaarheid tegen fraude;
    • Ontwikkelingen afspraken verbonden partijen;
    • Aanpassingen van de verordeningen naar aanleiding van de 2%;
    • Verdieping werkprocessen

    Stemming

    Onderwerp
    Auditplan (25G36)
  13. 8.d

    Dit voorstel is in de carrousel van 7 oktober jl. besproken en doorgeleid als debatstuk naar de raad van 28 oktober 2025.
    Het CDA zal mogelijk een amendement indienen over de digitale toegankelijkheid.


    Wat is het onderwerp?
    Een ‘Krachtig Zwijndrecht’ is een Zwijndrecht met inwoners waarin iedereen tot zijn recht komt en waarbij het niet uitmaakt wie je bent en welke achtergrond je hebt. Iedereen van jong tot oud moet kunnen meedoen in Zwijndrecht, ook wanneer dat niet vanzelfsprekend is. In het raadsprogramma ‘Krachtig Zwijndrecht 2.0’ is daarom de opdracht opgenomen om te werken aan een inclusief Zwijndrecht. Om Zwijndrecht inclusiever en toegankelijker te maken is er, in samenwerking met ervaringsdeskundigen, inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners een Lokale Inclusie Agenda (LIA) opgesteld.


    Wat ging eraan vooraf?
    In 2024 heeft de gemeenteraad een raadsinformatiebrief ontvangen over de startnotitie Inclusief Zwijndrecht. Op 18 februari 2025 is de gemeenteraad tijdens een oriëntatieavond geïnformeerd over de basis van de Lokale Inclusie Agenda en het bijbehorende proces. De raad heeft tijdens deze avond ook nog focuspunten mee kunnen geven.


    Wat is het doel?
    De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:


    1. de Lokale Inclusie Agenda Zwijndrecht 2025-2029 vast te stellen.

    Raad Amendementen

    Nummer en titel
    Amendement Lokale Inclusie Agenda

    Stemming

    Onderwerp
    Lokale Inclusie Agenda (2025-0055110)
  14. 8.e

    Dit voorstel is in de carrousel van 7 oktober jl. besproken en doorgeleid als debatstuk naar de raad van 28 oktober 2025.
    Verschillende fracties zijn voornemens om een amendement in te dienen:
    - CDA over de termijnen en verslaglegging
    - D66 over artikel 3.4.b (Reikwijdte)
    - ABZ over participatietrajecten bij grote projecten en de evaluatie
    Wat is het onderwerp?
    Een ‘Krachtig Zwijndrecht’ is een Zwijndrecht waarin inwoners, maatschappelijke partners, ondernemers en gemeente in vertrouwen met elkaar werken aan maatschappelijke en ruimtelijke opgaven. Er vindt in de gemeente Zwijndrecht al veel participatie plaats, maar we zien ruimte om dit verder te ontwikkelen en verbeteren.
    De participatievisie ‘Samen Krachtig’, opgesteld met waardevolle input van inwoners, maatschappelijke partners, ondernemers en raadsleden, geeft duidelijkheid over hoe we participatie in Zwijndrecht vormgeven. De participatievisie is juridisch vertaald naar een participatieverordening.


    Wat ging eraan vooraf?
    De kaders uit Krachtig Zwijndrecht 2.0, Zwijndrecht dat is thuiskomen en de Participatiewijzer passen we toe op de participatievisie en participatieverordening. In de afgelopen maanden zijn de volgende stappen gezet:

    • Tijdens de kaderdialoog op 10 juni heeft het college de input voor de participatievisie en participatieverordening opgehaald bij raads(commissie)leden.
    • Er zijn een aantal scholingsavonden voor de gemeenteraad georganiseerd waarbij uitleg gegeven is over participatie onder de omgevingswet.
    • Voor initiatiefnemers onder de omgevingswet is een handreiking opgesteld en vastgesteld door het college ter ondersteuning van de verplichte participatie onder de omgevingswet.
      Wat is het doel?

    De raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:


    1. de participatievisie 'Samen Krachtig' vast te stellen;
    2. de 'Participatieverordening Zwijndrecht' vast te stellen;
    3. de huidige inspraakverordening 'Inspraak verordening 2005' in te trekken.

    Raad Amendementen

    Nummer en titel
    Amendement Participatievisie en Participatieverordening

    Stemming

    Onderwerp
    Participatievisie en participatieverordening (2025-0083490)
  15. 8.f

    Raad Moties

    Nummer en titel
    Motie vreemd aan de orde van de dag - Aanwijzing Pieter d' Hont-fontein gemeentelijk monument
  16. 9
    Ter besluitvorming
  17. 9.a

    Stemming

    Onderwerp
    Lijst toezeggingen, moties en schriftelijke vragen (25G39)
  18. 9.b

    Stemming

    Onderwerp
    Stukkenlijst d.d. 28 oktober 2025 (25G40)
  19. 10
    Sluiting